onsdag 9 februari 2011

Ajvarfärssås

När jag såg det här receptet på en libanesisk gryta som verkar fantastisk hos UnderbaraClara blev jag så sjukt sugen på att göra't på stört, men jag hade ju inte ajvar hemma så jag kunde inte. Nu har jag ajvar hemma, men tror ni att jag testat receptet än? Svar: Näej, det har jag inte. Men jag var ju så himla sugen på att göra nåt med ajvar (som jag älskar, men ungefär aldrig haft hemma för att burkarna är stora och aldrig tar slut när man, som jag förra året, väldigt sällan lagar vettig mat), men det var för sent att göra den där goda "låtsaskyckling"-/tofugrytan... ikväll. Vad göra? Jo, jag googlade lite och hamnade hos Den late vegetarianen och hittade ett recept på en färssås som jag tyckte verkade smarrig. Och det var den! Min vana trogen ändrade jag om lite så klart. (Hade t.ex. inte morötter hemma.)




Ett halvt paket sojafärs (150g)
1 burk krossade tomater
ca en halv dl vatten
En halv hackad gul lök
2 msk Ajvar relish
2-3 hackade vitlöksklyftor
1 msk paprikapulver
1 kryddmått cayennepeppar
2 tsk timjan
1 tsk oregano
1 kapsyl flytande rökarom (liquid smoke)
ca 1 tsk salt
peppar ("efter behag")
rapsolja

Fräs löken i lite olja i någon minut. Tillsätt sojafärs, krossade tomater, vatten, Ajvar, salt, kryddor och liquid smoke. Låt puttra i ca 5-10 min på medelvärme.

Tips/Kommentar: Jag tror att det här var ett av de enklaste recepten jag testat på länge. Och så sjukt gott!

2 kommentarer:

Ida sa...

åh tack för påminnelsen! måste köpa hem ajvar.

pop my heart. sa...

Varsågod! Ajvar är sjukt bra.